12. 12. 2022

Od neděle platí v Ostravě nové ceny za veřejnou dopravu. Dopravní podnik Ostrava tvrdí, že s novými tarify jízdné nezdražuje, ale údajně ho pouze zjednodušuje. Přesto si řada cestujících nově připlatí. Zdražení není plošné, přichází však v době, kdy se mnoho domácností již tak potýká s dramatickým zvyšováním životních nákladů. Cena hromadné dopravy v Ostravě je přitom dlouhodobě vysoká.

Pro srovnání, cestování po Praze a okolí nyní vychází dospělého člověka při zakoupení roční jízdenky na 10 korun za den. Děti do 15 let cestují bezplatně a stejně tak i dospělý doprovod dětí do 3 let. Naproti tomu například samoživitelka se dvěma dětmi v Ostravě zaplatí za dojíždění do práce a do školy minimálně 6212 Kč za rok, tedy skoro dvojnásobek toho, kolik by zaplatila za dopravu v Praze s mnohem vyššími průměrnými příjmy. Pokud si nemůže dovolit vydat jednorázově vysokou částku za roční kupon, zaplatí měsíčně 720 Kč, a to i v případě, že využije DPO propagovaný program 10+2. To znamená zakoupit deset měsíčních kuponů v řadě za sebou, tedy i přes prázdniny, kdy by dětem stačily krátkodobé jízdenky. Ostrava i krajský integrovaný systém totiž od příštího školního roku ruší pro školáky a studenty nejvýhodnější pětiměsíční jízdné. To nepříznivě dopadne zejména na sociálně slabší rodiny.

Kromě toho není nově možné na krátké vzdálenost využít zlevněnou 10minutovou jízdenku. Rodinám z regionu cestujícím na víkendový výlet hromadnou dopravou zdražila 24hodinová jízdenka z 200 na 300 Kč.

„Již před rokem jsme vedení města navrhovali zavedení slevy na hromadnou dopravu pro lidi v hmotné nouzi,“ upozorňuje spolupředseda ostravských Zelených Jindřich Víšek. „Náš návrh byl odmítnut a dočkalo se nám z dopravního podniku jen hraběcí rady, že sociálně slabí mohou nastoupit do rekvalifikačního kurzu na řidiče DPO. To je pochopitelně řešením jen pro zlomek osob, které by dnes uvítaly úlevu v podobě snížení nákladů na dopravu.“

Na cestování veřejnou dopravou musí dosáhnout každý. Pro lidi v hmotné nouzi se mnohokrát jedná o jedinou možnost pohybu po městě na větší vzdálenosti, například při cestách na pracovní pohovory nebo za sociálními službami. V případě, že lidé z finančních důvodů riskují jízdu bez platné jízdenky a jsou přistiženi, vystavujeme je dalším dluhům a zhoršování jejich již tak složité situace.

Častým argumentem pro současnou úroveň cen ze strany vedení DPO a většiny magistrátních politiků jsou rozsáhlé investice například do modernizace vozového parku. Kýžený nárůst počtu cestujících hromadnou dopravou to bohužel nepřineslo. Domníváme se, že řadu lidí od cestování veřejnou dopravou odrazuje právě její vysoká cena. Tu nevyváží ani supermoderní tramvajové vozy s možností USB nabíjení telefonu. V Praze v porovnání s Ostravou pravidelně jezdí i tramvajové babičky, ale i ty slouží dobře svému účelu, a hlavně cestování s nimi je finančně dostupnější.