1. 8. 2015

Krajský úřad si nechal společností Ernst & Young zpracovat nový plán odpadového hospodářství v Moravskoslezském kraji na období 2016-2025. Ten stále počítá s jedinou velkou spalovnou na území kraje jako s nejpravděpodobnější variantou řešení nakládání s odpady. Naopak s dalšími variantami, jako je vybudování menších zařízení na energetické využití odpadu rozprostřených na území kraje, především pro potřeby největších měst (Ostravy, Havířova a Karviné) plán nepracuje.

V kraji se dále počítá s plněním klasických skládek, avšak často chybí systémy k předcházení vzniku odpadu nebo je recyklována jen jeho malá část. Největší podíl komunálního odpadu tvoří tzv. ostatní nevyužitelné odpady. Směsný komunální odpad v jednotlivých obcích tvoří 50 – 80 % veškerého odpadu a je jednoduše vyvážen na skládky, bez dalšího využití. Celková produkce odpadů v letech 2009-2013 tak v kraji stoupala (ze 4,5 mil. tun k 4,7 mil. tun v roce 2013).

Stávající systém odpadového hospodářství v kraji má, jak se uvádí v samotném plánu, své vady. Do budoucna se tak bude muset jednoznačně více podpořit recyklace, nové technologie a naopak omezit skládkování.

Ministerstvo životního prostředí by se ke k plánu mělo vyjádřit v nejbližších dnech, poté má Plán schvalovat krajské zastupitelstvo 17. prosince 2015. Po schválení bude závazná část plánu odpadového hospodářství v kraji vyhlášena obecně závaznou vyhláškou Moravskoslezského kraje a následně zveřejněna. Nyní se očekává závěr zjišťovacího řízení.

Struktura odpadu v Moravskoslezském kraji

Struktura odpadu v Moravskoslezském kraji

 

Novou koncepcí budou ovlivněny všechny větší obce na území kraje (ORP), tzn. Bílovec, Bohumín, Bruntál, Český Těšín, Frenštát pod Radhoštěm, Frýdek-Místek, Frýdlant nad Ostravicí, Havířov, Hlučín, Jablunkov, Karviná, Kopřivnice, Kravaře, Krnov, Nový Jičín, Odry, Opava, Orlová, Ostrava, Rýmařov, Třinec, Vítkov.

Zelení v Moravskoslezském kraji upřednostňují v každém případě třídění a recyklaci. Ta musí být na prvním místě. Pokud je nutné v našem kraji snížit množství odpadů ukládaných na skládky spalováním, pak je nutné volit jednoznačně ta menší zařízení na energetické využití odpadu vybavené nejnovější technologií, která by fungovala pro zpracování místního odpadu konkrétní aglomerace. Zároveň je nezbytné se také zabývat energetickým využitím vzniklého tepla.  Určitě nepotřebujeme megaspalovny s obrovskou kapacitou, kde bude tendence svážet i recyklovatelné odpady tak, aby se naplnila kapacita. Jedna velká spalovna pro celý kraj by navíc znamenalao nutnost zásobování z širšího okolí, tím i další zbytečné dopravní zatížení a zvýšení cen pro obce za svoz odpadu (a tím i zvýšení poplatku za odpad pro občany).

Zelení jsou pro omezení nesystémové podpory spalování komunálního odpadu. Dotace je třeba směřovat především do předcházení vzniku odpadu, do systému sběru a na druhotné využití. Podle zelených by měl být paušální poplatek za odpad navázán na množství nevytříděného odpadu každé domácnosti. Čím více by lidé vytřídili, tím méně by platili.

 Plán odpadového hospodářství MSK 2015 ke stažení zde.