20. 9. 2017

Hnutí ANO, které reprezentuje ministr Richard Brabec, někdejší finanční ředitel společnosti Spolana Neratovice a.s. a v letech 2005 až 2011 generální ředitel Lovochemie, a.s., chemické společnosti na výrobu hnojiv, usiluje o “Spojení ministerstva životního prostředí s ministerstvem zemědělství, jejichž agendy se v mnoha případech prolínají a dotýkají, to umožní operativnější fungování a rozhodování”, jak stojí přesně v programu této strany.

Už jenom pamětníci si vzpomínají, jak bylo obecně pozitivně, u části populace i s velkou euforií, přijato po sametové revoluci rozhodnutí o zřízení ministerstev životního prostředí na národní i federální úrovni. Nota bene, když v čele těchto institucí stály takové kapacity jako Josef Vavroušek či Bedřich Moldan, lidé, kteří se už za totality nebáli veřejně upozorňovat na ničení životního prostředí a současně navrhovat řešení.

Osobně jsem se zúčastnil několika seminářů, které tito pánové v 80. letech organizovali. Volební nápad ANO sloučit ministerstvo životního prostředí s ministerstvem zemědělství (a de facto jej tak zrušit) je možná pro řadu lidí zajímavý, mi osobně přijde především velmi populistický a argumentace, že se tak sníží státní administrativa, mi připadá přímo zcestná. Zvlášť když vezmeme v úvahu kolik úředníků a jiných státních zaměstnanců nám přibylo v tomto volebním období. A v tomto směru si určitě pan Babiš s nikým nezadal, jeho rezort velmi konkuroval i ostatním kolegyním a kolegům ve vládě. Ministerstvo životního prostředí je z mého pohledu nutné a potřebné, nemusí být velké co do počtu zaměstnanců, ale musí mít adekvátní pravomoci a v čele osobnost, která se nenechá zviklat kolegy ve vládě s „velkým a silným“ rezortem,” říká o úvaze zrušit MŽP senátor Petr Orel /Zelení/.

Spojení těchto ministerstev je návrat před rok 1989. Logicky ho navrhuje člověk spjatý s bývalým režimem „Každopádně by to znamenal konec ochrany přírody tak, jak ochranu chápe moderní člověk, moderní právo i moderní společnost. Tím spíše v zemi, kde podporujeme velkozemědělce ve stylu JZD a dotovaných státních podniků místo malých s úctou k přírodě a půdě. Strana zelených toto zásadně odmítá. Stačí už jen to, že se ANO snaží všemi silami omezit fungování ČIŽP a tím i dohled nad znečišťovateli“, uvádí Jiří Klega, advokát a dřívější předseda ostravské organizace Zelených. Příkladem může být konkrétní kauza na ostravské inspekci, kterou jsme zde zveřejňovali a kterou odhalil právě advokát Jiří Klega.

Návrh má pravděpodobně dvojí účel. Za prvé, vzbudit zdání, že hnutí ANO jde o zeštíhlování státní správy. To je ale nesmysl – sloučením ministerstev se ušetří jedno ministerské křeslo a s ním související náklady a možná pár míst v kanceláři ministra, ale oba úřady mají kompetence dané legislativou, které musí dál vykonávat. Úředníci zůstanou ve funkcích minimálně do doby, než nenastane dobře promyšlená a legislativně kvalitně připravená kompletní reorganizace státní správy“, uvedla o chystaném plánu např. také Jana Moravcová pro Deník Referendum, jež byla ředitelkou Oblastního inspektorátu České inspekce životního prostředí v Ústí nad Labem.
Důležitější než redukce počtu ministerstev je, zda bude stát schopen garantovat občanům ochranu zdraví a přírody. Sloučení ministerstva životního prostředí a ministerstva zemědělství je velký hazard. Zvláště když ANO neříká ani to, jak zajistí, že nové velké ministerstvo – zejména pokud jej budou řídit – nebude kopat za zájmy Agrofertu, které jsou s potřebami nápravy naší krajiny v rozporu? Nebo se opravdu ANO chce stát tím, kdo fakticky zruší důležitý výdobytek demokratického státu, který po roce 1989 založil samostatné ministerstvo napravující bezohlednost k životnímu prostředí i přírodě, kterou předváděl komunistický režim?”, říká o chystaném plánu Jiří Koželouh, programový ředitel Hnutí DUHA.

 

Foto: zeleni.cz